اصفهان – ایرنا – یک منتقد سینما در اصفهان گفت: فیلم “پرونده باز است“، ساخته کیومرث پوراحمد تنها دارایی سینمای اصفهان از جشنواره فیلم فجر است و از آن دسته فیلم‌هایی است که در این جشنواره می‌توان راجع به آن بیشتر صحبت و نقد و نظر داشت.

علی رفیعی وردنجانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه دوباره تجربه پارسال در جشنواره فیلم فجر اصفهان تکرار شد، افزود: اگر بخواهیم جشنواره فیلم فجر اصفهان را توضیح بدهیم، فقط فیلم “پرونده باز است” که می‌تواند فیلم خوبی باشد.

وی در ادامه گفت: اگر بخواهیم جشنواره فجر، یک جشنواره ملی و میهنی باشد باید تمام استان‌ها به یک اندازه پوشش داده شوند؛ نه اینکه فقط این موضوع برای تهران صدق کند و من به عنوان منتقد مجبور شوم برای تماشای فیلمی به تهران بروم و راجع به آن بنویسم.

از نگاه رفیعی وردنجانی فیلم کیومرث پوراحمد برگرفته از پرونده ای جنایی و پرحاشیه در سال‌های دهه ۸۰ است و یک نوجوان ۱۵ ساله در محور اصلی فیلم قرار دارد که مرتکب قتل شده و در انتظار حکم دادگاه است. این فیلم از جمله فیلم هایی است که در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان در حال اکران است.

اولین اکران این فیلم در سینما ساحل اصفهان و سینما پردیس سپاهان در اولین روز جشنواره بوده و در روز ۲۲ بهمن ماه نیز در سینما فلسطین در جدول پخش قرار دارد.

چرا نباید از سینما و فیلم حرف بزنیم؟!

در ادامه گفت و گوی این منتقد سینما با ایرنا، وی با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر به عنوان یک تقویم سینمایی در ایران باید از طرف هنرمندان و هنرجویان و کسانی که دست اندرکار هستند مورد توجه قرار بگیرد، گفت: امسال متاسفانه پوشش خبری و تب و تاب جشنواره خیلی کمتر بود، ماهیت رسانه‌ها باید بی طرف باشد و بدون موضع گیری خاصی به انتشار مطالب بپردازند، درست است که یک رسانه باید موضع گیری خودش را اعلام کند اما نه به این شکل که به دلیل اتفاقات سیاسی، راجع به فیلم و سینما صحبت نکنیم.

هایپاور؛ از فیلم های خوب جشنواره فیلم فجر امسال

از نگاه رفیعی وردنجانی که بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر چهلم را “منصور” می داند، امسال فیلم “هایپاور” از فیلم های خوب این رویداد هنری و فرهنگی است.

“هایپاور” فیلمی است به کارگردانی هادی محمد پور که پیشتر در حوزه فیلم کوتاه کار کرده است و حالا در تجربه نخستین فیلم‌سازی ، هایپاور که فیلمی جنگی ست را کارگردانی کرده است. این فیلم داستان زندگی شهید منصور ستاری است و به پدافند هوایی ارتش در عملیات والفجر هشت می‌پردازد. پیشتر نیز فیلم “منصور” ساخته سیاوش سرمدی که در جشنواره سی و نهم فجر حضور داشت به زندگی شهید منصور ستاری پرداخته بود .

رفیعی وردنجانی در رابطه با این فیلم گفت: مهمترین نکته “هایپاور” پرداختن به موضوعات کارگردانی به عنوان نسخه بومی و شخصیتی مثل شهید بابایی و ستاری است . موضوعی که کارگردانی را در لبه تیغ قرار می‌دهد ولی وقتی ما به بطن یک قصه یا یک درام می‌رسیم به این توجه می‌کنیم که چه مقدار از فیلم ،مستند و چه مقدار از آن می‌تواند حرف کارگردان باشد.

این منتقد سینما در اصفهان افزود: اگر بخواهیم “منصور” را با “هایپاور” مقایسه کنم . هایپاور چند قدم جلوتر از فیلم منصور باید باشد . بازیگران آن “علیرام نورایی” و “اتابک نادری” هستند و این جذابیت فیلم را برای جشنواره بیشتر می‌کند .

نویسنده کتاب “در جست‌وجوی سینما” با اشاره به اینکه حضور فیلم‌هایی چون هایپاور که حرف پایگاه نیروی هوایی را می‌زنند، فرهنگ سینمای ایران را بیشتر به جهان نشان می‌دهند و…

برای مطالعه متن کامل این مصاحبه کلیک کنید.