سینما به روایت اصفهان | روایت پژمان نظرزاده

«سینما به روایت اصفهان» عنوان کتابی است که به همت پژمان نظرزاده، نفیسه باقری و مصطفی حیدری به چاپ رسیده است. این کتاب تلاش برای بازیابی قسمتی مغفول‌مانده از تاریخ معاصر شهر اصفهان است. سینماهای عصر پهلوی نه ذیل آن افسانه‌ها و قرائت‌های یوتوپیایی از ایران است که عده‌ای بر آن پامی‌فشارند و نه سراسر و یکسره تباهی و فساد است که گروهی دیگر برآن تأکید دارند. با این حال کتاب، جایی در میانه و البته با رویکردی انتقادی به پدیدآمدن سینماها در دوران رضاشاه آغاز می‌شود.

در ادامه به ضرورت‌های در مرکزیت قرار گرفتن سینماها در خیابان تاریخی چهارباغ عباسی می‌پردازد و سپس به روابط متقابل سینما با نهادهای سیاسی، اجتماعی، مذهبی و اقتصادی اشاراتی می‎کند. در پی آن تجربیاتی از فیلمسازی در اصفهان و انواع مواجهات با سینما در این شهر تاریخی را مورد بررسی قرار می‌دهد و پس از بررسی کوتاه سینمای آزاد، در خاتمه، آتش‌سوزی و تخریب ‌سینماها در سال‌های هزاروسیصدوسی‌ویک در دوران صدارت دکتر محمد مصدق و پس از آن حوادث سال پنجاه‌وهفت را مورد توجه قرار می‌دهد. کتاب حاضر یک پژوهش تاریخی و تحلیلی در بستری از تاریخ و جامعۀ معاصر ایران است.

«سینما به روایت اصفهان» نه روایتی نوستالژیک از تاریخ معاصر اصفهان و نه روایتی عامه‌پسند از آن دوران است بلکه سعی شده است با یک رویکرد آکادمیک راهی برای پژوهشگران بعدی بگشاید و فتح بابی برای جست‌وجوی آیندگان باشد.

مراسم رونمایی این کتاب پنجشنبه ۲۲ مهرماه ساعت ۱۷ در سالن کتابخانه مرکزی اصفهان رونمایی می شود.