با میلاد داوری دولت آبادی بنیان‌گذار کمپانی فیلم‌سازی مستقل دانشجویی باربد فیلم گپ‌ و گفتی دوستانه داشتیم که در ادامه مطالعه آن را به همه علاقه‌مندان به این هنر پیشنهاد می‌کنم.

مسئله اصلی ساخت فیلم کوتاه در اصفهان به نظر شما چیست؟

مسئله اصلی در ساخت فیلم کوتاه در اصفهان این است که یک فیلم ساز بتواند فیلم‌هایی را تهیه کند که باعث رشد سطح فرهنگی این شهر در آینده شود. حالا مسئله این است که فیلم کوتاه می‌تواند یک شروعی برای ساخت کارهای بزرگ در سینما باشد  ما زمانی که بررسی می‌کنیم و فیلم سازهایی را در گذشته می‌بینیم که فیلم‌های کوتاهی ساخته‌اند و حالا در آینده توانسته‌اند فیلم‌های بلندی تهیه کنند متوجه می‌شویم که فیلم کوتاه یکی از مهم‌ترین مسائل برای فیلمسازانی است که می‌خواهند در آینده کارهای بزرگی انجام دهند.. شهر اصفهان همیشه در مسئله فیلم کوتاه پیشرو بوده است زمانی که ما به تاریخچه سینمایی شهر اصفهان و کارگردان‌های به نامی در سینمای اصفهان می‌رسیم، که آن ها فیلم های کوتاه خوبی در گذشته ساخته اند متوجه می‌شویم که فیلم کوتاه در اصفهان یکی از مهم‌ترین مسائل برای هنرمندان است، که این مسئله فیلم کوتاه هنوز به درستی مورد توجه مسئولان امر قرار نگرفته است. ما باید بدانیم اگر میخواهیم در آینده فیلم های خوب و فیلمسازانی را به سینما معرفی کنیم باید در اصفهان مسئله فیلم کوتاه را امری مهم جلوه داده و برای هرچه بهتر شدن آن تلاش کنیم، البته نباید غافل شویم که تا به الان هم کارهای خوبی در اصفهان مانند پاتوق فیلم کوتاه اصفهان که توسط تعدادی جوان راه اندازی شده است و هر هفته فیلم های کوتاه خوبی را در اصفهان اکران می کنند، امید است در آینده از این جور اتفاق ها را برای سینمای کوتاه  بیشتر  شاهد باشیم.

چرا انقد فیلمسازان فیلم کوتاه شکایت دارند از وضعیت؟

در اینجا زمانی که بحث شکایت فیلمسازان برای فیلم کوتاه می‌شود ما به یک نکته می‌رسیم اینکه بیشتر این فیلمسازان از یک چیز شکایت دارد. و آن شکایت چیزی جز حمایت مالی نیست زیرا زمانی که یک فیلم کوتاه می‌خواهد ساخته شود با توجه به اینکه تعداد روز فیلمبرداری فیلم کوتاه از فیلم بلند کوتاه‌تر است اما هزینه‌های آن به نسبت زیاد است چرا چون فیلم کوتاه در یک مدت زمان کوتاه امکان دارد با تعدد لوکیشن و صحنه روبرو شود و همین امر باعث می‌شود که در سینمای کوتاه باید بودجه بیشتری شاید نسبت به یک فیلم مستند هزینه شود برای مثال در همین اصفهان در سال گذشته فیلم کوتاهی ساخته شد. که من خودم در آن پروژه به عنوان عوامل فعال بودم و شاهد بودم این فیلم زمانی که ساخته شد در نهایت هزینه کلی آن مبلغی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شد و این یک مسئله‌ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد. زیرا به دلیل افزایش قیمت‌ها و هزینه‌ها ساخت فیلم کوتاه برای جوانانی که از نظر مالی در طبقات ضعیف جامعه هستند بسیار دشوار است و باید برای این مسئله راه حلی پیدا شود. تنها راه آن هم کمک دولت به این جوانان است حالا می‌توان از طریق یک صندوق اعتباری و نظارت بر آن مبلغی برای جوانانی که تازه می‌خواهند فیلم‌های کوتاه خود را بسازند تا آنها بتوانند به سینمای ایران معرفی شوند و شاید همین‌ها آینده سینمای ایران ما در آینده  باشند. مسئله دیگر که فیلمسازان فیلم‌های کوتاه بیشتر درگیر آن هستند و مشکلاتی زیادی را در این زمینه دارند مسئله مجوز است خیلی راحت‌تر ما بخواهیم ببینیم فیلم‌های کوتاه بیشتر فیلم‌های دانشجویی است و   در جهان  که بررسی می‌کنیم برای فیلم‌های کوتاه کمتر کسی به دنبال  مجوز می رود البته ما در کشوری هستیم که  باید طبق قوانین عمل کنیم، اما اگر مسئولان کمی در صادر کردن مجوز برای فیلم کوتاه قوانین سخت گیرانه را کمتر کنند برای رشد این شاخه از فرهنگ و هنر کشور و تربیت نسل جوان فیلمسازان آینده موثر تر است.

هدفت از ساخت فیلم کوتاه ساختن رو توضیح بده؟

در سینما همیشه مهم‌ترین مسئله برای کارگردان‌ها این است که پسماندهای ذهنی خود را در در فیلم‌های خود گنجانیده و به مخاطب نشان دهند و این بسته به نوع داستان هر فیلم دارد. در فیلم کوتاه نیز همین طور است اما با این تفاوت که ما مدت زمان بسیار محدودی داریم و باید در این مدت زمان خیلی کوتاه مفهوم و منظور خود را به مخاطب القا کنیم زیرا مخاطب در یک مدت زمان کوتاه باید بتواند مسئله مهم و بزرگی را که شاهد آن است را نزد خود حل کند. اما مهم‌ترین مسئله رسالت یک فیلمساز جوان در نشان دادن فیلمی است که بتواند در مدت محدود مخاطب را چنان جذب کند که در آینده برای همان فیلم سازی که این فیلم کوتاه را ساخته در فیلم بلندش اتفاق بیفتد، یعنی زمانی که یک فیلم ساز یک فیلم کوتاه می‌سازد اگر مورد توجه قرار گیرد ولاغیر می تواند در ساخت فیلم های بلند خود نیز موفق باشد، البته به طوری که سینمای کوتاه را کامل مورد بررسی قرار داده و تجربه های بیشماری را در این مدت رقم بزند و در هر تجربه سعی در بهتر شدن آن فیلم شود.  فیلم کوتاه در سینما دقیقاً مانند لحظه‌ایست که مادر می‌خواهد به فرزندش کمک کند که روی پای خودش راه برود شما مشاهده کردید زمانی که مادر می‌خواهد به بچه آموزش دهد آرام آرام دست او را می‌گیرد و او را به حرکت وا می‌دارد فیلم کوتاه دقیقاً همین کار را با ما انجام می‌دهد یعنی به ما کمک می‌کند که یاد بگیریم و تجربه کسب کنیم که در آینده در فیلم های بلند بهتر عمل کنیم. البته نمی‌توان این مسئله را انکار کرد که کارگردان‌های بزرگ سینمای جهان نیز فیلم کوتاه نساخته‌اند، البته که آن ها نیز به سراغ فیلم کوتاه رفته اند، برای مثال کارگردان بزرگ سینمای هالیوود گاسپار نوئه او با توجه به اینکه فیلم‌های بلند فوق العاده‌ای را ساخته است حتی بعد از آن ها هر چند سال یه بار می‌بینیم که یک فیلم کوتاه نیز می‌سازد و آن را پخش می‌کند، این اتفاق این نوید را به ما می دهد که فیلم کوتاه مسئله مهم و اساسی است. با توجه به اینکه فیلم کوتاه یک امر کاملاً تجربی است و فیلم کوتاه تجربه کسب کردن است. پس جوانانی که می‌خواهند فیلم‌های کوتاه بسازند باید این را بدانند که آنها دارند یک تجربه‌ای را کسب می‌کند حالا مهم‌ترین مسئله در ساخت فیلم‌های تجربی چیست ولا غیر اگر می‌خواهند یک اثر کوتاه جدید مخصوصاً در سینمای کوتاه داشته باشند باید ساختارها را شکسته و به سمت ژانر های متفاوتی بروند که تا به امروز کسی در سینمای کوتاه ایران ب سمت آن نرفته است. فیلم کوتاه کوله باری از تجربه هاست که می تواند یک فیلمساز را در آینده  به قله ی موفقیت برساند. حالا در سینمای کوتاه تجربی مهم‌ترین مسئله چیست این است که ما بدانیم هیچ چیز نمی‌تواند جلوی ما را برای ساخت فیلم کوتاه تجربی  بگیرد، باید به هر طریقی که شده فیلممان را بسازیم اما نباید این را فراموش کرد که تمام تلاش این باشد که با کمترین امکانات بهترین خروجی را داشته باشیم، در ساخت فیلم کوتاه تجربی نیز همین باید اتفاق بیفتد، حتی با یک موبایل ساده نیز می توانیم فیلم‌ کوتاه تجربی خود را بسازیم، جوانانی که می‌خواهند شروع به ساخت فیلم کوتاه بکنند باید این را بدانند که هیچ چیز نباید جلودار آنها باشد آنها باید تجربه کنند و خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری یک دوربین فوق العاده در جیب همه مردم وجود دارد و دیگر هیچ بهانه‌ای برای ساخته نشدن فیلم تجربی وجود ندارد. یکی از مزیت‌های ساخت فیلم کوتاه این است که تو با ساخت هر فیلم کوتاه تجربی تجربه‌های بسیاری را کسب می‌کنی که در آینده می توانی در آثار آینده آن ها را پیاده و اجرا کنی به طوری که نقص های آن را برطرف کنی، هدف از ساخت فیلم کوتاه تمرین برای هرچه بهتر شدن در آینده است، مخصوصا  برای فیلمسازان جوانی که تازه وارد این عرصه می شوند.

برای آینده چه برنامه‌هایی رو پیش‌بینی کرده‌ای؟

برنامه‌ای که برای آینده داریم با توجه به اینکه در گذشته ۱۲ فیلم کوتاه تجربی و دانشجویی ساخته ام و هر کدام از آنها تعدد ژانر دارد و به سراغ ژانرهای رفتیم که تا به امروز کسی سراغ آن ها نرفته بود مانند ژانر پسا رستاخیز و آخرالزمانی در سینمای کوتاه تجربی. (فیلم کوتاه آخرین بازمانده برنده چندین جایزه بین اللملی) همین فیلم های کوتاه به ما کمک کرد تا بالاخره بتوانیم وارد عرصه ساخت فیلم های بلند مستقل سینمایی بشویم. با توجه به اینکه در اولین فیلم بلند سینماییم، سراغ ژانر مورد علاقه ام یعنی فیلم های پسارستاخیز و آخرالزمانی رفته ام و در این زمینه مقاله دانشگاهی با موضوع نورپردازی در فیلم‌های پسا رستاخیز و آخرالزمانی را نوشته‌ام و  (اولین فیلم پسارستاخیز سینمای ایران با موضوع خطرات بمب های هسته ای) راساخته‌ام، این تصمیم را گرفتم که برای نهادینه کردن هرچه بهتر ژانر پسارستاخیز در سینمای ایران و هرچه بهتر شدن این ژانر در سینمای ایران تلاش کنم، به همین دلیل در دومین اثر سینمایی خود بار دیگر  سراغ دیگر زیر ژانرهای فیلم‌های پسا رستاخیز و آخرالزمانی رفته ام و فیلم سینمایی گور که دومین اثر بلندم می باشد فیلمی با ژانر بقا و پسارستاخیز مذهبی است که در مراحل تولید است و در آینده اکران می شود. امید است که تمام جوانان این مرز و بوم بتواند با ساخت فیلم کوتاه تجربه کسب کنند و در آینده برای سینمای ایران موفقیت های بزرگ و بین المللی کسب کنند و باعث سربلندی و سرافرازی ایران عزیزمان در بین دیگر جوامع بشوند.

فیلم گور
روزنامه اینترنتی برداشت بلند