کامی / درباره مستند کامی ساخته میترا ابراهیمی / سینما حقیقت

کامی روایتگرِ زندگی کامیار شاپور_فرزند فروغ فرخزاد و پرویز شاپور_ است. پُرتره ای از مردی که می توان او را نماد عزلتِ آدمی در دوران معاصر دانست. عزلتی که دو قطبِ قدرتمند آن “تحمیل انزوا” از سوی خویشاوندانِ کامیار و “انزوا طلبی” از سوی خود اوست.

مستند کامی مخاطب را مدام مابین این دو قطب، معلق نگاه می دارد و قضاوتِ نهایی در رابطه با سوژه را_که خود نیز از بیماری بایپولار رنج می برد_با هوشمندی و پرداختِ مناسب، بر عهده ی مخاطب می گذارد.

از ابتدای فیلم، دوربین آرام آرام به مردی که از شدت شکنجه ی رهاشدگی، شِکنجْ بر اطرافِ دیدگانش افتاده است نزدیک می شود و کامیار را تا حدِ قابل قبولی به مخاطب می شناساند.”کامی” سرشار از تصاویرِ آرشیوی بکر است.تصاویری که بعضا همچنان همراه با کامیار شاپور بوده و در فیلم استفاده شده است.

پارالل

تدوین پاراللِ صحنه های قدم زدن در کوچه و خیابان توسط کامیار و فلاش بک های متعدد به صحنه های قدم زدن پرویز و کامیار شاپور در خیابان پیش از هر چیز نقشِ تدوین گر(مستانه مهاجر) را در این اثر عیان می سازد.
کامیار،کودکِ ۶۶ ساله ای است که همچنان عادات کودکی خویش را به واسطه خلوصِ شخصیتی حفظ کرده است،همچنان مانند زمان کودکیِ خود هنگام صحبت با همسایه ی قدیمی،در ابتدا سیگار روشن را در پشت خود پنهان می سازد.

کودکی منزوی که عادات غریبی دارد: بر روی چشمیِ درِ خانه چسبِ زخم می چسباند تا مبادا کسی از آن سوی در به جهانِ کوچک او نگاهی بیندازد،پنجره ها را با پتو می پوشاند،سیگار را تا خودِ فیلتر دود می کند و پس از هر پُک سیگار،به دود محبوس در ریه هایش کمتر اجازه رهایی می دهد.
فیلم تا حدودی توانسته است دیدگاهِ کامیار نسبت به شخصیت های مهمِ دوران حیاتش مانند پدر و مادر خویش، ابراهیم گلستان، شهره (دوست دختر کامیار)، رضا کیکاووسی و … را روشن سازد.

رضا کیکاووسی تنها کسی است که پس از مرگ پدرِ کامیار، به این انسانِ جهان گریز به مدت ٩ سال پناه می دهد. جالب اینجاست که در جایی از فیلم کامیار اذعان می کند در تمام این ٩ سال کوچکترین مرافعه ای با کاووسی نداشته است. این شاید نکته کلیدی مستند “کامی” باشد و کار مخاطب را برای انتخاب یکی از آن دو قطبِ مذکور (تحمیل انزوا-انزوا گزینی) به عنوان قطب اساسی ساده تر سازد.

نوعی تحمیل انزوا که منجر شده بود انزوا طلبی به پوست و استخوان کامیار شاپور نفوذ کند،تا جایی که در اوایل سکونت در خانه ی کیکاووسی نیز، در گوشه ای از خانه یک چادر مسافرتی دست و پا کرده بود و در آن زندگی می کرد.
.
این اثر در گروه هنر و تجربه اکران خواهد شد

نویسنده : مجید صادق حسینی