هویج فزاینده / آوانگارد کودکانه بزرگ در حوزه نمایش اصفهان

هویج فزاینده نوشته ی الهام عابدی و مهدی علیمردانی به کارگردانی مهدی فدائی و با بازی سپیده قاسمی ، نازنین سعیدی ، نیوشا بخاریان ، مژده حق شناس ، نگین سلیمانی ، تابان طرحانی در سالن سینمایی سوره به روی صحنه رفت و توانست در حوزه ی کودک و نوجوان به یک اثر آوانگارد تبدیل شود .

با کارگردان

مهدی فدائی معلم مدرسه هنرهای زیبا و کارگردان تئاتر هویج فزاینده گفت : طی ارتباط چند ساله با بچه ها و دغدغه ای اصلی من برای ساخت آثاری در حوزه ی کودک و نوجوان  ، با پیشنهادی که نویسنده ی این اثر الهام عابدی به من داد موافقت کردم . و تهیه کنندگی آن را بر عهده گرفتم .

ویژگی های خوب در نمایشنامه : در درجه ی اول داستان این نمایشنامه داستان دختری است که با افکار و من های وجودی خود مدام درگیر است و در نتیجه برای ساماندهی این افکار و انتخاب راه زندگی خود دست به کارهایی می زند که این اتفاقات برای همه ی بچه های در سنین رشد رخ داده است . در درجه ی دوم فرم و فضای نمایشنامه بود که با ایده ها و قاب های تصویری ذهن من تا حدودی هم سو بود .

در زمینه بازیگری من به دنبال بازیگر حرفه ای نبودم و به دنبال بچه هایی رفتم که در این گروه سنی باشند که همه ی انها از شاگردان من در مدرسه هستند و تعامل خوبی با آنها دارم . پس از چند مرحله تست از ویژگی های رفتاری ، بازیگران را انتخاب کردم .

 در طراحی صحنه سعی کردم که حتی کوچکترین جزء هم کاربردی را برای بازگو کردن محتوا داشته باشد اگر چه به دلیل وجود محدودیت هایی مجبور شدیم به صورت پرتابل کار کنیم و از ایده هایی فاصله بگیریم .

اسم هویج فزاینده با محتوا هم خوانی کامل دارد از این سو که شخصیت داستان علاقه ی خاصی به هویج دارد و بیانگر دانایی و زکاوت خرگوش است .

برای تحقیقات میدانی در نمایشنامه با موضوع روانشناخت گونه از دکتر فرزانگان و در حیطه ی نمایش کودک از تجربیات دکتر سیمین امیریان که خودشان از کارگردانان در این حوزه می باشند استفاده کردم و در این زمینه مطالعات زیادی داشتم .

در شب اول استقبال نسبتا خوبی داشتیم و حدود ۶۰ نفر بیننده برای اجرا در سالن حاضر شدند که با توجه به محدودیت در تبلیغات نتیجه ی قابل قبولی است .

انتظارات من به عنوان یک هنرمند حمایت بیشتر از طرف سازمان ها و مسئولین مرتبط است چه بسا اگر حمایت بیشتری از این پروژه صورت می گرفت می توانستیم وسعت بیشتری به محتوای اثر بدهیم و ایده های بیشتری را به تصویر بکشیم .

نقدی بر تئاتر هویج فزاینده

شروع نمایش حالت تعلیق را در تماشاگر به وجود می آورد و این موضوع باعث تخریب ساختار نمایشنامه می شود داستان با نمایش تعدادی شخصیت که همه مکمل یک شخصت و به نوعی مخرب آن به حساب می آیند شروع و با همان رویه به پایان می رسد و این نتیجه گیری را برای بیننده سخت می کند . در تئاتر منفی ترین عاملی که بیننده را تا حد زیادی آزار می دهد قرار گرفتن بازیگر به صورت پشت به تماشاگر است و در این نمایش ما به دفعات تکرار این حرکت را مشاهده می کنیم . اما نباید از وجود نکات مثبت و همین طور فضای فانتزی نمایشنامه عبور کرد ، طراحی صحنه اگر چه ساده و کم هزینه اما خوب و پرکاربرد صورت گرفته و این اعتماد به نفس زیادی برای بازیگرانی که برای بار اول به صورت رسمی روی سن می روند به همراه دارد . همچنین استفاده از عناصر نوستالژیک و القاگر در میزان سن باعث شد تا تماشاگر احساس خوبی از تماشای آن داشته باشد . اگر چه بازیگران همگی در رده سنی نوجوان و جوان بودند اما حساسیت در کار و تعهد به اجرای خوب در سراسر این نمایش از سوی آنها به چشم می خورد که نشان دهنده ی تجربیات خوب کارگردان دراین زمینه است  . مثبت ترین نکته در اجرای این تئاتر را باید بیان کامل و مثبت محتوا از سوی بازیگران شمرد اگرچه شاید در برخی موارد از فرم و پوسته ی بازیگری خارج می شدند اما به لحاظ رده ی سنی و ارتباط نزدیک با متن توانسته بودند نقش های خود را به خوبی ایفا کنند . بیان محتوای آوانگار در حوزه ی کودک و نوجوان به همراه ساختار ضد شخصیت تضادی را برای بیننده به وجود می آورد و بیننده ارتباط بصری خوبی با نمایش برقرار نمی کند و بزرگترین عامل مخرب ساختار در این لایه به حساب می آید .

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی