نمایش رادیویی تقویم / بررسی و نقد یک اثر رادیویی در برداشت بلند

نمایش رادیویی تقویم نوشته هدیه رضایی به کارگردانی ایوب اقاخانی در ۵ قسمت از رادیو نمایش پخش شد . با توجه به این که رادیو فرصتی برای تعامل فرهنگ و بازتعریف ملی آن است که توسط نویسنده به خوبی به تصویر کشیده شده است .

نباتِ فرفرهنگی

در خلاصه این نمایش آمده است که : سیمین و نبات دو دوست قدیمی که نزدیک به ۴۰ سال است با یک دیگر رفاقت می کنند بر اثر یک سو تفاهم ساده از هم دیگر ناراحتی به دل می گیرند . نبات که دچار فراموشی لحظه ای نیز شده است توانایی انجام تصمیمات هیجانی – احساسی خود را از دست می دهد و خیلی از وقایع تاریخی مهم زندگی خود را به سختی به یاد می آورد تا اینکه سیمین روزی از فرط دلتنگی از عروس خود می خواهد تا برای آشتی دوباره آنان فکری بکنند . یاسی عروس سیمین با این نیرنگ که او می تواند برای حاضر شدن در نذر و کمک هر ساله خود به این کدورت پایان بدهد و … . این نمایش علاوه بر این که از جذابیت دراماتیک بالایی در اجرا و متن برخوردار است توانسته با استفاده از ایجاز لحظه ای مخاطب را در حالت کنجکاوانه ی کلاسیک ایرانی خود نگاه دارد . به این منظور که فرهنگ ایرانی اگر چه در زندگی شاید سرسری و بسیار ساده دلانه از موضوعات عبور کند اما در روابط و اخلاق مداری به چارچوب های انسان دوستانه بسیار پایدار و دارای وجدان بیدار و آگاه است . ایوب اقاخانی که وظیفه خوانش داستان «شنل» اثر نیکلای گوگول را بر عهده دارد ، در کارگردانی این اثر تکنیک هنری – دراماتیک خود را نسبت به متن وفادارانه به اجرا گذاشته است . هدیه رضایی نیز که تجربه بازیگری و تدریس تئاتر را دارد با این تجربه که فرهنگ ایرانی می تواند همچنان غالب همه فرهنگ های دیگر باشد این نمایشنامه رادیویی را نگارش کرده است . نبات همان فرهنگ ایرانی است که اگر چه در قالب یک نمایش رادیویی به اجرا در آمده است اما لازمه شنیده شدن توسط هر ایرانی است ؛ چرا که چنین اکثر نمایش های رادیو و مشخصا این نمایش تاثیر مثبت و کارآمد در فرهنگ سازی آشتی میان جامعه ایرانی دارد .

اجرا

از انجایی که نمایش رادیویی تقویم یک اثر متمرکز بر بازیگری با صدا است (البته که هر نمایش رادیویی این چنین است) باید به این نکته اشاره کرد که افکت ها و صداها در این نمایش نقطه قوت آن محسوب می شوند . در حالی که نه تنها صدای بازیگر ، لحن – لحجه و حنجره وظیفه شخصیت سازی را برعهده دارند افکت ها و موسیقی های انتخاب شده برای این نمایش مکمل قدرتمندی است که علاوه بر ایجاد رگه های کمدی در آن ژانر یک اثر رادیویی را به خوبی چارچوب بندی می کند . برداشت بلند با پیگیری سعی دارد فرهنگ استفاده از رادیو را در جامعه مدنی کشورمان بازتعریف کند .

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی