سهراب پرواز / پرواز سه باره سهراب / درباره شاعر اصفهانی

سهراب پرواز شاعر و عکاس اصفهانی یکی از جوانان مستعد در ابعاد مختلف هنری است . سهراب پرواز با انتشار کتاب «سخن بگو ببینمت» کانون توجهات در حوزه ادبی کشورمان را به خود جلب کرد . وی که به گقته خودش : عکاسی خوانده است و شعر می گوید : یک راوی متخصص در زمینه انگیزش احساسی است .

این نمود هنر در بسیاری از مکاتب هنری دیده می شود اما باید این گونه نوشت که اگر یک نویسنده توانایی برقراری ارتباط با مخاطب و تصویر سازی متناسب با هنجار جامعه را نداشته باشد حتما در این زمینه شکست می خورد ؛ یکی از ویژگی های برجسته پرواز شاعرانگی در ثبت تصاویر و موقعیت جغرافیایی است .

از لحاظ بصری نیز خط و نقطه در این مجموعه همسو با شعرهایی است که نوشته ، و این ایین الهام از درونیات شاعر همواره در مولف دیده می شود .

پرواز شعر بر فراز اصفهان

پرواز به همان اندازه که هنرمند خوبی است یک هنر شناس و زیبایی شناس خوب است و از ان بالاتر یک شخصیت هنری دارد . هرگاه یک شخصیت انگیزه محبوبیت و پرواز در حال و هوای شهرت را نداشته باشد می تواند به یک هنرمند بالفعل تبدیل شود . سخن بگو ببینمت توسط انتشارات مایا برای سومین بار به چاپ مجدد رسیده است و این شاخصه تنها شاخصه ای است که می توان از همزیستی با هوشنگ ابتهاج به دست اورد .

همنشینی سهراب با بزرگان ادبیات و هنر مولفه بزرگی است که به صعود او به ارتفاعات ادبیات در ایران منجر می شود که باید این درس بزرگی برای علاقه مندان به ادبیات و سرودن شعر باشد و راه درست را برای هنرمند شدن به انها نشان می دهد . خواندن این کتاب علاوه بر لذت و هیجانی که در مخاطب ایجاد می کند می تواند یک تجربه بزرگ در مقیاس هنر عکاسی و باز تصویر برداری از ایماژهای شعری باشد .

چند ویژگی منحصر به فرد

وی پروازش را مدیون اصفهان ، موسیقی ، سینما ، از همه مهمتر مطالعه اثار کلاسیک در ادبیات ایران است که این روزها مطالعه امار تاسف باری در سطح کشور دارد .

در ادبیات امروز سرودن اثاری با روایت کاملا کلاسیک یک سنت شکنی محسوس به حساب می اید چرا که این روزها همه غزل پست مدرن می سرایند و شعر نو می نویسند ، که از نظر فرهنگی به جوامع مدرن مرتبط می شود .

به بهانه یک شعر

شعر آرمانی ترین آرایه ادبی در حوزه ادبیات و تصویر سازی است اما سرودن و روایت ان بستگی به بینش و جهت فکری مولف دارد این بینش و حهت فکری تنها زمانی به یک شخصیت تبدیل می شود که خود اگاهی از ناخود اگاهی جدا باشد .

این ناخود اگاهی در سوردن اشعار پرواز دیده نمی شود و از جهت دیگری ناخودآگاه او عکس ها و تصاویری است که فبت می کند به نظر می رسد باید منتظر کتاب ها و اشعار بی نظیری از سهراب پرواز باشیم که بیانگر یک رنسانس ادبی است . 

علی رفیعی وردنجانی