سفر به انتهای شب / اثری عمیق از لویی فردینان سلین

سفر به انتهای شب اولین و متفاوت ترین اثر سلین است که در مرگ قسطی آن را به بلوغ رسانیده است . لویی فرینان سلین اسطوره نقد اجتماعی به زبان ادبی است .

بی ادبیات

سلین مهارت سفر کردن را در این اثر به وسیله کلمات به مخاطب می آموزد . این اثر به واقع یک انجمن ادبی خودگردان به وسیله روایات نامتناهی سازی شده است که در قیاس با دیگر نمونه ها در تمامی اعصار همواره بدیع به نظر می رسد . مولف در این اثر با استفاده از لحن طنز به جامعه ای که از نظر فرهنگی فقر و از نظر استعداد بالقوه می باشد نزدیک شده است . این نزدیکی در نهاین منجر به همذات پنداری مخاطب با مولف و شخصیت های داستانش خواهد شد .

ایستاده با مشت

فرهنگ اعتراضی سلین یکی از زیباترین گسست های ادبی موجود در بین نویسندگان هم دوره خود است . در واقع با این اثر پزشکی و قدرت نویسندگی اش را به اثبات رسانیده است در مرگ قسطی و آثاری همچون دسته دلقک ها و قصر به قصر معرکه گیری و هنرنمایی می کند . او برای حاکمان قدرت رجز می خواند و انها به مبارزه می طلبد .

آپارتمان

نمونه دیگر این اعتراض را می توان در اثر بدیع سینمایی بیلی وایلدر ، آپارتمان ، دید . این اثر سینمایی داستان یک کارمند شرکت دولتی را به تصویر می کشد که برای ارتقاع رتبه و به نوعی خود را جلوی چشم بالا دستی مطرح کردن آپارتمانی را که خود به تنهایی در آن زندگی می کند به همکاران و بالا دستی ها می دهد . در سفر به انتهای شب چنین رویدادی به طور ادبی و فرهنگی تر قبل از اینکه لحن طنز و یا معما گونه به خود بگیرد مطرح شده است . با مطالعه این اثر می توانیم دردسر هایی که یک شخصیت برای رسیدن به بلوغ جسمی و فکری می کشد را لمس کنیم .

برای مطالعه فایل pdf این کتاب بر روی متن کلیک کنید .