روزهای فراق / به یاد برادران پژوهشگر گیلانی، کریم و فریبرزکوچکی زاد

دولت جاوید یافت هر که نکونام زیست

کز عقبش ذکر خیر زنده کند نام را

وصف ترا گر کنند ور نکنند اهل فضل

حاجت مشّاطه نیست روی دلارام را

                                     (سعدی)

هیچگاه به مصیبت‌ها و تلخی‌ها عادت نمی‌کنیم. این روزها در فقدان عزیزان‌مان، تکه‌ای از وجودمان را با آن‌ها به خاک می‌سپاریم. این روزها که از هر طرف فوج فوج، اخبار بد می‌رسد، دو انسان شریف و تاثیرگذار، دو برادر پژوهشگر گیلانی نیز از میان ما رفتند. کریم و فریبرز کوچکی‌زاد، برادران دغدغه‌مند و پژوهشگری که به فاصله‌ی چند ساعت از یکدیگر  به دلیل ابتلا به کرونا به جهان باقی شتافتند.

کریم کوچکی‌زاد متولد اردیبهشت‌‌ماه ۱۳۲۴ خورشیدی در بندرانزلی، از دبیران بازنشسته و پژوهشگران پرتلاش عرصه‌ی تاریخ هنر بود. فعالیت‌های پژوهشی او در زمینه‌ی موسیقی و سینما از سال‌های جوانی‌اش آغاز شد. پس از انقلاب مقاله‌ها و یادداشت‌های زیادی از وی در نشریاتی چون: گزارش فیلم، گردون و مانند آن انتشار یافت. از کریم کوچکی‌زاد تاکنون دو کتاب ارزشمند با عناوین «تاریخ موسیقی گیلان همراه با زندگی‌نامه‌ی ۱۳۰ موسیقیدان» و «سینما در گیلان از آغاز تا ۱۳۵۷خورشیدی» منتشر شده است.

فریبرز کوچکی‌زاد متولد فروردین‌ماه ۱۳۳۱ خورشیدی در رشت نیز از دبیران و بازنشسته‌ی زبان و از پژوهشگران نامدار عرصه‌‌ی زبان‌شناسی بود. او که از شاگردان راستین اساتید بزرگی چون مهرداد بهار بود، به هفت زبان زنده و همچنین کهن دنیا احاطه داشت. از فرامرز کوچکی‌زاد ده‌ها پژوهش ارزشمند پیرامون مباحث زبان‌شناسی و ریشه‌شناسی به یادگار مانده است که از آن میان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: درباره‌ی نام «چیش پیش»، ریشه‌ی واژه‌ی گیلکی «راب»، درباره‌ی واژه‌ی رودسند در زبان سانسکریت، درباره‌ی پسوند «ار»، خشنود یا خوشنود؟، ریشه‌ی واژه‌ی «فریبرز»، درباره‌ی ریشه‌ی کلمه‌ی «کسری»، درباره‌ی واژه‌ی «مهر» و امثال آن.

روزهای فراق
برداشت بلند
روزهای فراق
برداشت بلند

روزهای فراق

امروز، برادران محقق و اندیشمند کوچکی‌زاد را ‌ از دست دادیم. حال ما مانده‌ایم و جای خالی‌شان و البته ده‌ها اثر قلمی و ارزشمندی که رهروی راه پژوهشگران خواهد بود. یادشان گرامی.

نویسنده : الهام کیانپور