جنگل نوروژی / درباره کتاب هایی که با مطالعه آن ها آرامش می گیرید

جنگل نوروژی / کتاب ابزاری است برای انتقال مفاهیم نظری و تجربی ؛ از این رو این ابزار که ابتدایی ترین شکل تفکر آدمی شناخته می شود می تواند ، با یکپارچه سازی مفاهیم درک شده و هدایت آن به سمت و سویی جهت مند (رمان) که به دنبال خود رهایی از موج های منفی در اجتماع را در پی دارد ، عاملی برای گرم شدن مغز و تجربه یک خواب عمیق و آرام باشد . در این جا کتاب هایی را به شما معرفی می کنیم که علاوه بر جذاب بودنشان می توانند در خواننده پالایش روح عمیقی به وجود آورند و مطالعه آنها قبل از خواب بیش تر از هر زمانی موثر و قابل درک خواهد بود .

شکارچی در سایه روشن زندگی

 ایوان تورگینف از نویسندگان برجسته روسی است که همواره در داستان هایش قشر متمول جامعه خود را زیر تیغ نقد قرار داده . در این باره کتاب «پدران و پسران» برترین نمونه اوست که علاوه بر نقدی که بر بورژوا زیستی آورده میان مدرنیته و فئودالیته تضاد اخلاقی قابل ستایشی را ارائه داده اما «شکارچی در سایه روشن زندگی» مشخصا می خواهد ارباب و بندگی ، اسارت و جاه طلبی را نقد کند و با بیان شیوا و مخملی خود که با ترجمه روان بهزاد برکت و هرمز ریاحی آن را مطالعه می کنیم بسیار خواندنی و جذاب خواهد بود .

جنگل نوروژی

هاروکی موراکامی با «جنگل نوروژی» وارد جنگل بی سر و ته نویسندگی شد . این کتاب که تاثیر مشابه آن را می توانیم در «هرگز ترکم مکن» ایشی گورو ببینیم دارای روایت واقع گرایانه ای است که می تواند تجربیات زیسته نویسنده را به طور آشکارا و موثر بر خواننده القا کند . علاوه بر این ، کتاب گویی جزیی از خاطره نگاری نویسنده شده است و هنگامی که خواننده به این باور رسد نویسنده در خلق شخصیت ، مکان و زمان داستان خود به موفقیت دست یافته . جنگل نوروژی سرگذشت جذاب جوان دانشجویی است که علاوه بر دانشجو بودن می خواهد عشق را نیز کشف کند ، و این کشف با فراموش کردن خود همراه می شود .

روزی که او خود اشکهای مرا پاک خواهد کرد

«روزی که او خود اشکهای مرا پاک خواهد کرد» را کنزابورو اوئه نوشته . کتابی که علاوه بر نام لطیفی که بر دوش می کشد زبان و روایت گلگونی دارد . در واقع این کتاب نوشته شده که اشک خواننده را جاری سازد و اشک تنها بهانه ای است که در آن آدمی می تواند از بند غم آزاد و برای شروعی دوباره آماده شود . در این اثر ما با ایماژهای نوین ژاپنی در فن داستان پردازی و اساس نوین زیستن شخصیت را می بینیم که علاوه بر ایجاد تمرکز در مخاطب باعث می شود تفکر به جهت مثبتی در کشف داستان حرکت کند و این حرکت به تدریج خواننده را از سر و صداها و پارازیت های فکری دور می کند و می تواند به خوبی بر مسئله تمرکز کند . روایت این داستان خیره کننده است و به جرات می توان گفت داستان مانند آمپول بیهوشی مخاطب را وادار به کشف مسئله خواهد کرد . بد نیست به این نکته اشاره کنیم که خواندن کتاب را نمی توان سرسری و با عجله پیش برد کتاب باید درک شود و اگر کتاب صرفا برای روخوانی قرائت شود ارزش مفهومی آن به یک سوم کاهش می یابد و مغز همچنان سرگردان میان آشوب گری تفکرات منفی جذب شده در طول روز باقی خواهد ماند  .

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی